یخچال یکی از وسائل پرکاربرد در زندگی‌های امروزی می‌باشد و از کار افتادن آن می‌تواند مشکلات زیادی برای ما بوجود آورد. احتمالا دلیل حضور شما در این صفحه از سایت صامکو سرویس مشهد، داغ شدن موتور یخچال (یا همان کُمپرِسور) می‌باشد. اگر می‌خواهید در این مورد اطلاعات خوبی کسب کنید، توصیه می‌کنیم با دقت تمام این ۱۲ دلیل برای داغ شدن موتور یخچال را مطالعه نمایید. ضمنا اگر می‌خواهید در مورد خرابی‌های یخچال به صورت کلی اطلاعاتی را کسب نمایید، حتما مقاله آنچه باید در مورد خرابی­‌های یخچال فریزر بدانیم را مطالعه کنید.

کُمپرِسور یا متراکم‌کننده دستگاهی‌ست که حجم گاز را کاهش داده تا فشار آن افزایش پیدا کند. کار کمپرسور ایجاد نیروی لازم برای مکیدن گاز سرماساز (گاز مبرد) از اواپراتور و متراکم کردن گاز و فرستادن آن به کندانسور است. منظور از کمپرسور همان موتور یخچال است.

داغ شدن موتور یخچال

در بعضی از موارد ایراد بوجود آمده در یخچال به دست خودتان قابل رفع است. اما برای بعضی ایرادات ممکن است به تکنسین نیاز داشته باشید که در اینصورت تعمیرکاران حرفه‌ای صامکو سرویس در خدمت شما همشهریان مشهدی خواهند بود.

قبل‌از بررسی علت‌های داغ شدن موتور یخچال، ممکن این سوالات برای شما مطرح شود که آیا داغ شدن موتور یخچال طبیعی است؟ چگونه موتور یخچال را خنک کنیم؟ دمای طبیعی موتور یخچال چقدر است؟ داغ شدن کمپرسور یخچال چه نشانه‌ها و چه عوارضی دارد؟

یکی از قسمت‌های مهم یخچال، کمپرسور است که خارج از یخچال قرار دارد و وظیفه پمپاژ گاز را بر عهده دارد. این قطعه ممکن است به خاطر کار زیاد داغ شود و از کار بیفتد که در بین مشکلات مرسوم در یخچال‌ها قرار دارد و احتمال اینکه با مشکل مواجه شود زیاد است.

همانطور که گرمی بیش‌از حد در بدن ما نشانه مریضی و ناخوشی است، در وسائل برقی هم این مورد صادق است و باید آن را یک اخطار در نظر گرفت و برای رفع مشکل و خطر و جلوگیری از سوختن قطعه، سریعا اقدام کنیم و تا زمان تعمیر و رفع ایراد، کمتر از یخچال استفاده کنیم که منجر به خسارات بیشتر نشود.

مقدار داغ بودن غیرطبیعی چقدر است؟

گرم بودن موتور یا بدنه یخچال یا حتی وسائل برقی به مقدار کم طبیعی‌ست. اما اگر این داغی در حدی باشد که نتوان آن را لمس کرد، نشان از مشکلی حتمی دارد که باید برطرف شود. (دمای طبیعی کمپرسور ۳۰۰ درجه فارنهایت است و نباید بیشتراز ۳۵۰ درجه فارنهایت شود.

نکته: قبل‌از انجام هر عملی، یخچال را از برق بکشید یا از قسمت جعبه فیوز آن را قطع کنید. این عمل از اتصالات مضر برای دستگاه و همچنین از اتفاقات ناگوار مثل برق‌گرفتگی جلوگیری می‌کند.

در بعضی موارد ممکن است جمع شدن علت‌های مختلفی باعث بوجود آمدن داغ شدن موتور یخچال شده باشند مثل خرابی چند قطعه که توصیه می‌شود تشخیص و تعمیر را به تکنسین حرفه‌ای واگذار نمایید.

داغ شدن موتور یخچال در تمام برندهای یخچال و یخچال فریزر مثل: سامسونگ، ال جی، پارس، دوو، مدیا، اسنوا و… اتفاق می‌افتد و اختصاص به برند خاصی ندارد. لذا فرقی ندارد که بدنبال علت گرم شدن موتور یخچال دوو، سامسونگ، اسنوا و یا هر برند دیگری باشید.

بعداز آشنایی با موارد لازم و ضروری که بیان شد، به علت‌های داغ شدن موتور (کمپرسور) یخچال می‌پردازیم:

۱. سوختن فن کندانسور یا موتور

کندانسور یک لوله بلند و مارپیچی است که به موتور متصل میشود. مسیر شروع گاز از کندانسور است که در طول مسیر، گاز حرارت خودش را به اطراف یخچال داده که ضمن خنک شدن، به مایع تبدیل می‌شود.

فن کندانسور


برای اینکه کندانسور بتواند بخوبی حرات خودش را دفع کند، در خارج از یخچال قرار گرفته و البته فن کندانسور هم به دفع این حرارت کمک می‌کند. حالا گر این فن خراب شود یا به اصطلاح نیم‌سوز شود که توان گردش آن کمتر می‌شود، نمی‌تواند گاز مبرد را به اندازه کافی خنک کند. در نتیجه گاز مبرد داغ می‌شود که منجر به داغ شدن موتور می‌شود.

۲. کثیفی لوله‌های کندانسور

چون لوله‌های کندانسور در بیرون از یخچال قرار دارد و از طرفی محیط آشپزخانه هم مملو از چربی، بخار و گرد و خاک است، بدنه لوله‌های کندانسور با آلودگی‌های محیط پوشانده شده و توان دفع گرما را ندارد. در نتیجه آلودگی ماننده عایق عمل کرده و گرمای موتور از بین نمی‌رود و داغ‌تر می‌شود.

۳. باز نگه داشتن زیاد درب یخچال

وقتی درب یخچال برای زمان طولانی باز باشد یا مکرر باز و بسته شود، خصوصا در هوای گرم و یا محیط گرم، موتور باید برای تولید سرمای از بین‌رفته برای مدت بیشتری کار کند و این کار کردن بیش از حد معمول موتور، باعث داغ شدن آن می‌شود. لذا حتی‌الامکان از باز و بسته کردن بی‌مورد درب یخچال خودداری نمایید.

۴. خراب شدن لاستیک درب یخچال

با خراب شدن لاستیک درب یخچال مثل تاب برداشتن و دفرمه شدن یا ایجاد پارگی در آن، بین درب و بدنه دستگاه شکاف ایجاد می‌شود که در نتیجه سرمای داخل دستگاه خارج می‌شود و موتور برای جبران سرمای از دست رفته باید به صورت مدوام کار کند. در اینصورت کار کردن یخچال، همراه با داغ شدن بیش‌از انداره موتور است.

۵. انباشه شدن یخچال از مواد غذایی زیاد

اگر محیط داخل یخچال پراز مواد غذایی باشد و مانع از گردش سرما شود، موتور باید مدت زمان بیشتری کار کند تا سرمای لازم را تولید کند که همین علت باعث داغ شدن موتور یخچال می‌شود. بین محتویات داخل یخچال حتما به اندازه‌ای فاصله باشد که هوا به راحتی جابجا شود.

۶. یخچال فریزر در محیط مناسبی قرار ندارد

دمای طبیعی موتور یخچال برای کار کردن بین ۱۷ تا ۲۸ درجه هست و اگر یخچال در محیطی با گرمای زیاد قرار بگیرد، مثل قرار گرفتن در مجاورت اجاق‌گاز، سماور، آبگرمکن یا پکیج و یا گرمای آفتاب و… رسیدن به درجه سرمای مناسب زمان‌بر خواهد شد و موتور باید زمان بیشتری کار کند که همین امر باعث داغ شدن موتور یخچال می‌شود.

۷. خرابی خازن موتور یا رله استارت

وظیفه خازن موتور کاهش میزان مصرف آمپر موتور در زمان روشن شدن است. در نتیجه دستگاه عملکرد بهتر و عمر بیشتری خواهد داشت. در صورت خرابی خازن فشار وارد شده بر موتور بیشتر می‌شود و باعث داغ شدن آن می‌شود.

وظیفه روشن و خاموش کردن موتور با رله استارت است و با خراب شدن این قطعه موتور قادر به روشن شدن نیست. یعنی استارت اولیه اتفاق نمی‌افتد که باعث بالا رفتن آمپر برق شده و فشاری که بر موتور وارد می‌شود، هم از عمر آن کاسته شده و هم دمای آن افزایش پیدا می‌کند.

۸. خرابی قطعات الکترونیکی دستگاه

بعضی از قطعات مصرفی در یخچال مثل ترموستات، سنسور، برد و… وجود دارد که اگر خراب شوند، اتومات دستگاه با اختلال موجه می‌شود. یعنی ممکن است باعث شوند که دستگاه مدام در حال کار باشد و استراحتی نداشته باشد. این مداوم و بدون توقف کار کردن یخچال باعث داغ شدن موتور یخچال می‌شود.

۹. خراب شدن ترموستات

در بعضی یخچال‌ها قطعه‌ای به نام ترموستات وجود دارد که دمای داخل یخچال را ثابت نگه داشته و تاثیر مستقیم در سیستم خنک‌سازی یخچال دارد. ترموستات وظیفه اندازه‌گیری دمای داخل یخچال را برعهده دارد و دستور خاموش و روشن شدن را به موتور ارسال می‌کند. اگر این دستور صحیح عمل نکند، موتور یکسره کار می‌کند و باعث داغ شدن موتور یخچال می‌شود.

۱۰. کم شدن گاز یا ورود روغن به مدار گاز

کم شدن گاز مبرد (سرماساز) یخچال می‌تواند به‌خاطر نشتی لوله‌ها و عوامل دیگری باشد. از طرفی ممکن است روغن موتور وارد سیکل گازی شود. در هردو مورد موتور مجبور است به طور مداوم کار کند که باعث گرمای بیش از حد در موتور یخچال می‌شود. توصیه می‌شود با بررسی‌های منظم از کامل بودن گاز یخچال اطمینان حاصل کنیم.

۱۱. خراب شدن فیلتر درایر

برای جلوگیری از خراب شدن و وارد شدن فشار به کمپرسور باید جلو ورود گردوغبار به آن گرفته شود. برای این کار از فیلتر درایر استفاده می‌شود. یکی از نشانه‌های خراب شدن فیلتر درایر اتومات نکردن یخچال است که عدم خاموش و روشن شدن یخچال در زمان لازم، باعث ایجاد فشار بر موتور می‌شود. توجه داشته باشید که تعویض یا تعمیر این فیلتر نیاز به تخصص دارد.

۱۲. عمر زیاد یخچال فریزر

یکی از مواردی که باعث افزایش مصرف آمپر در موتور می‌شود، فرسودگی و عمر بالای موتور است. این افزایش مصرف آمپر باعث تولید گرما می‌شود. ضمن اینکه مصرف برق هم بیشتر می‌شود و در نتیجه هزینه‌های مالی بیشتری بر مصرف‌کننده وارد می‌شود.

داغ شدن بیش از حد موتور چه پیامدی دارد؟

۱. گاز سرماساز (گاز مبرد) و روغن موتور تجزیه می‌شود.
۲. از بین رفتن کیفیت روغن موتور که باعث خراب شدن کندانسور، لوله مویی، فیلتر درایر و اواپراتور می‌شود.
۳. نهایتا باعث سوختن موتور می‌شود.

چه کارهایی برای جلوگیری از داغ شدن موتور مناسب است؟

۱. پشت یخچال با دیوار فاصله داشته باشد تا گردش هوا به آسانی صورت بگیرد.
۲. بررسی لوله‌های کندانسور و تمیز کردن از گردوغبار و مواد چسبنده.
۳. محیط قرارگیری یخچال فریزر بیش‌از اندازه گرم نباشد.
۴. هیچ‌چیز داغی را درون یخچال قرار ندهیم. مثل غذای داغ، آب جوش و…
۵. بدون دلیل درب یخچال را باز و بسته نکرده و یا به مدت طولانی باز نگه نداریم.
۶. لاستیک دور درب یخچال را به صورت دوره‌ای بررسی و از سالم بودن آن مطمئن شویم.

جمع‌بندی:
در این مقاله تمام موارد مهم در رابطه با داغ شدن موتور یخچال را مورد بررسی قرار دادیم. اگر به موارد گفته شده در این مقاله آموزشی عمل کنیم، ضمن جلوگیری از خرابی‌های مکرر، از صرف هزینه‌های بیشتر هم جلوگیری کرده‌ایم.

خیلی مهم است که به این نکته توجه داشته باشید: موتور یخچال از اهمیت ویژه‌ای در یخچال برخوردار است و قیمت نسبتا بالایی دارد، لذا بهتر است به صورت دوره‌ای یخچال را به صورت دقیق و رعایت مسائل ایمنی بررسی کرده و در صورت مشاهده نقص یا ایرادی مثل کار کردن طولانی موتور یا قطع و وصل شدن مکرر و یا ایجاد صداهای غیرمعمول در موتور، با متخصص این فن تماس بگیرید.

تعمیرات تخصصی صامِکو سرویس

با متخصصان ما تماس بگیرید 📞

تعمیر یخچال فریزر و لباسشویی به تخصص و تجربه نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم تعمیرات خود را به تعمیرکاران مجرب صامِکو سرویس مشهد بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

تیم صامِکو سرویس مشهد با داشتن بهترین تکنسین­‌های تعمیر یخچال‌­فریزر و لباسشویی در برندهای مختلف و به صورت حضوری در خدمت همشهریان مشهدی می‌­باشد. تعمیر یخچال و لباسشویی در منزل خدمتی است که برای راحتی همشهریان عزیز از جانب ما ارائه می‌گردد.
خدمات ما دارای ضمانت بوده و در صورت نیاز به تعویض، از قطعات اصلی شرکتی استفاده می­‌شود. قطعات اصلی از نمایندگی مجاز یخچال و لباسشویی (از تمام برندها) در مشهد و در صورت نیاز از شرکت اصلی تهیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *