وقتی درباره نحوه تمیز کردن لباسشویی و شستن لباسشویی صحبت می‌کنیم ممکن است فکر کنید ماشین لباسشویی خود به خود تمیز می شود و نیازی به جواب: چگونه ماشین لباسشویی را تمیز کنیم نداشته باشید. اما در واقع امکان ماندن و جمع شدن کثیفی، کپک، باقیمانده مواد شوینده و رسوبات آب در لباسشویی زیاد است.

ماندن این مواد درون لباسشویی می تواند باعث شود لباس های شسته شده کدر به نظر برسند یا رگه های سفیدی روی لباس های تیره ایجاد شود، حتی به مرور ممکن است باعث خرابی لباسشویی شده و هزینه تعمیر لباسشویی را روی دست شما بگذارد. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی بهترین راه ها برای تمیز کردن لباسشویی خواهیم پرداخت و مهم ترین نکات نگهداری از ماشین لباسشویی را به شما آموزش دهیم.

هر چند وقت یکبار لباسشویی را تمیز کنیم؟

یک ماشین لباسشویی باید حداقل دو بار در سال تمیز و شسته شود. البته اگر در مناطقی مثل جنوب کشور زندگی می‌کنید که آب پاکیزه ای ندارد پیشنهاد ما این است که هر ۳ ماه یکبار برای تمیز کردن لباسشویی خود اقدام کنید تا از ماندن رسوبات معدنی درون دستگاه جلوگیری کنید. ماشین های لباسشویی جدید با راندمان بالاتری نسبت به نسخه های قدیمی تر ساخته می‌شوند و آب بسیار کمتری نسبت به نسخه های قدیمی ترمصرف می‌کنند به همین دلیل کمتر نیاز به تمیز کردن دارند.

اما اگر لباس‌های شما اغلب زمان شسته شدن بسیار کثیف است یا در منطقه‌ای گرم و مرطوب زندگی می‌کنید (جایی که رشد کپک بیشتر است و به احتمال زیاد برای شما مشکل‌ساز خواهد شد) ماشین لباسشویی شما نیاز به نگهداری بیشتری دارد. به طور کل هرچه استفاده شما از دستگاه بیشتر باشد باید بیشتر برای نگهداری از آن حساسیت به خرج دهید.

چگونه ماشین لباسشویی را تمیز کنیم؟

برای شستن لباسشویی در مرحله اول به مایع سفید کننده کلر نیاز دارید. به این صورت که نصف فنجان سفید کننده کلر را داخل جاپودری بریزید و سپس محفظه مربوط به مایع سفید کننده را تا حد امکان با مایع سفید کننده کلر پر کنید. سپس ماشین لباسشویی را با آب گرم روی چرخه معمولی تنظیم کنید و اجازه دهید ماشین یک چرخه کامل را اجرا کند. چرخه شست و شو که به اتمام رسید، در مرحله بعد لاستیک دور درب را کاملا پاک کنید.

شستشوی لاستیک درب ماشین لباسشویی

چگونه لاستیک درب لباسشویی را تمیز کنیم؟

در نسخه های جدید ماشین های لباسشویی طراحی لاستیک (واشر) درب دستگاه دارای تغییراتی بوده است که باعث می‌شود هنگام چرخش دستگاه، مواد شوینده بهتر پخش شوند. به همین دلیل واشر درب نسخه های جدید باید به طور مرتب تمیز شوند تا کارکرد آنها دچار اختلال نشود. برای شستن و تمیز کردن واشر درب لباسشویی یک فنجان سرکه سفید را درون مایکرویو گرم کرده و آن را داخل منبع سفید کننده دستگاه بریزید و دستگاه را تنظیم کنید که به طور کامل یک چرخه شستشو را اجرا کند.

چرخه شست و شو که به اتمام رسید و آب دستگاه به طور کامل تخلیه شد، با استفاده از یک پارچه نرم که قابلیت جذب بالایی دارد برای خشک کردن اطراف دهانه درب ماشین لباسشویی، شیشه و لاستیک دور دهانه درب استفاده کنید. این کار باعث می‌شود باقیمانده سفید کننده از بین برود. همچنین اگر جاپودری قابلیت جداشدن دارد پیشنهاد می‌کنیم آن را با غوطه ور کردن در سرکه سفید به طور کامل بشویید و تمیز کنید.

لباسشویی درب از بالا

نحوه شستن لباسشویی درب از بالا

در آموزش چگونه ماشین لباسشویی را تمیز کنیم میرسیم به روش شستشوی لباسشویی درب از بالا. برای شروع با استفاده از پنل روی لباسشویی، دستگاه را تنظیم کنید که با آب داغ پر شود. برای این کار دستگاه را روی بالاترین دما تنظیم کنید. همچنین دقت کنید در جاپودری مواد شوینده باقی نمانده باشد زیرا سرازیر شدن این مواد داخل آب میتواند روند تمیز کردن لباسشویی را دچار اختلال کند.

در مرحله بعد شما نیاز به سفید کنند کلر خواهید داشت. ۱ لیتر از سفید کننده کلر را به آب داغ اضافه کنید. سپس با استفاده از پنل روی لباسشویی، دستگاه را تنظیم کنید تا یک چرخه کامل شستشو را اجرا کند. در واقع در این مرحله ما اجازه می‌دهیم مخزن با آب داغ و سفید کننده به طور کامل شسته شود. اجازه دهید ماشین لباسشویی طولانی ترین چرخه شستشو و چرخش خود را انجام دهد تا کاملاً آبکشی و تخلیه شود. هنگامی که چرخه شست و شو به اتمام رسید و آب به طور کامل تخلیه شد مطمئن شوید که سفید کننده به طور کامل از درون لباسشویی پاک شده باشد.

مرحله سوم و چهارم در واقع تکرار دو مرحله اول است. به این صورت که برای مرحله سوم دوباره مانند مرحله اول با استفاده از تنظیمات دستگاه، مخزن لباسشویی را از آب داغ پر می‌کنیم. سپس ۱ لیتر سرکه سفید را به آب داغ درون مخزن اضافه می‌کنید و اجازه می‌دهیم دستگاه یک چرخه شست و شو را به طور کامل انجام دهد.

چگونه فیلتر لباسشویی را تمیز کنیم؟

به طور متوسط بهترین بازه زمانی برای تمیز کردن فیلتر لباسشویی هر یک الی سه ماه یکبار است. البته این بازه زمانی با توجه به برند دستگاه شما متغیر است. به عنوان مثال، ال‌جی و سامسونگ توصیه می‌کنند فیلتر ماشین لباسشویی را هر ماه یکبار تمیز کنید. برای تمیز کردن فیلتر لباسشویی باید آن را از دستگاه خارج کنید. برای این کار به دفترچه دستگاه مراجعه کرده و محل قرارگیری فیلتر را پیدا کنید. هنگامی که فیلتر را پیدا کردید، یک حوله و یک لگن زیر آن قرار دهید زیرا هنگامی که فیلتر را از دستگاه خارج می‌کنید، معمولاً مقداری آب از دستگاه خارج می شود.

پس از خارج کردن فیلتر از دستگاه آن را به آرامی با یک پارچه پاک کنید تا پرزها و زباله های جمع شده روی آن به طور کامل پاک شوند. زمانی که زباله های روی فیلتر را با دستمال پاک کردید، یک لگن را از آب داغ پر کنید و اجازه دهید فیلتر به مدت ۱۰ دقیقه در محلول خیس بخورد و سپس آن را با یک برس نرم تمیز کنید. این کار را تا زمانی که فیلتر به طور کامل تمیز شود و هیچ زباله ای روی آن باقی نماند ادامه دهید. بهتر است با استفاه از یک چراق قوه با دقت فیلتر را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیج پرزی روی فیلتر باقی نمانده است.

چگونه بدنه لباسشویی را تمیز کنیم؟

در ادامه مطلبِ چگونه ماشین لباسشویی را تمیز کنیم میرسیم به شستشوی بدنه لباسشویی. برای تمیز کردن بدنه لباسشویی، با استفاده از سرکه و آب، یک محلول تمیزکننده به صورت ۵۰ درصد سرکه سفید و ۵۰ درصد آب گرم تهیه کنید و داخل یک اسپری بریزید (اگر سرکه ندارید، می توانید از یک پاک کننده چند منظوره استفاده کنید، اما قبل از استفاده مطمئن شوید مواد شوینده با جنس بدنه دستگاه سازگار است و آسیبی به بدنه آن وارد نمی‌کند).

محلول را روی دستگاه اسپری کنید و چند دقیقه صبر کنید و سپس با استفاده از یک پارچه یا اسفنج، سطوح بیرونی ماشین لباسشویی و خشک کن را با محلول خود کاملا پاک کنید. پس از تمیز کردن بیرونی دستگاه‌ها، آن‌ها را با یک حوله یا پارچه به طور کامل خشک کنید.

نکاتی برای تمیز ماندن لباسشویی برای مدت بیشتر

اگر از لباسشویی های درب از بالا استفاده می‌کنید پس از هر بار شست و شو درب دستگاه را باز بگذارید. این کار باعث می‌شود اجزا درون لباسشویی خشک شوند. خیس ماندن لباسشویی برای مدت طولانی باعث رشد کپک و ایجاد کثیفی درون دستگاه می‌شود.

اگر لباس هایتان به شدت کثیف است بعد از شستن لباس‌ها مراحلی که بالاتر گفته شد را اجرا کنید تا از جمع شدن کثیفی ها و سخط شدن آنها جلوگیری شود.

اگر بعد از شست وشو لکه های قهوه ای کوچک روی لباس ها مشاهده می‌کنید ممکن است این لکه ها به دلیل زنگ زدن ماشین لباسشویی باشد. با استفاده از یک چراغ قوه سبد ماشین لباسشویی خود را به دقت بررسی کنید تا محل زنگ زدگی را پیدا کنید. اگر سبد لباسشویی زنگ زده باشد راهی جز تعمیر لباسشویی ندارید.

هرگز لباس های شسته شده و خیس را روی لباسشویی قرار ندهید. نفوذ آب لباس ها به داخل دستگاه می‌تواند به قطعه های الکترونیکی آسیب برساند.

پس از اتمام شست و شو هرچه سریع تر لباس ها را از لباسشویی خارج کنید. لباس های خیس هرچه بیشتر داخل دستگاه بمانند احتمال ایجاد کپک و کثیفی داخل دستگاه بیشتر شده و حتی ممکن است به مخزن لباسشویی آسیب وارد شود.

برخی فکر می‌کنند استفاده زیاد از مواد شوینده به بهتر شسته شدن لباس ها کمک می‌کند‌، اما برعکس این کار نه تنها باعث ایجاد رگه های سفید روی لباس می‌شود بلکه حتی به ایجاد کثیفی داخل ماشین لباسسشویی و گرفتگی زودهنگام فیلتر دستگاه کمک می‌کند.

در پایان از شما دعوت میکنیم اگر مقاله چگونه ماشین لباسشویی را تمیز کنیم برای شما مفید بود، حتما مطلب آموزشی: تمیز کردن یخچال با 11 نکته کلیدی را هم مطالعه بفرمایید. در این مقاله تمام نکات لازم برای تمیز کردن یخچال برای شما آماده شده.

سوالات متداول:

آیا باید داخل ماشین لباسشویی را تمیز کنید؟

بله، امکان ماندن و جمع شدن کثیفی، کپک، باقیمانده مواد شوینده و رسوبات آب سخت در لباسشویی زیاد است.

اگر ماشین لباسشویی خود را تمیز نکنید چه اتفاقی می افتد؟

تمیز نکردن ماشین لباسشویی باعث ایجاد کثیفی درون آن شده و ماندن این کثیفی ها درون لباسشویی می تواند باعث شود لباس های شسته شده کثیف به نظر برسند. این امر حتی ممکن است به مرور باعث خراب شدن لباسشویی شود.

هر چند وقت یکبار لباسشویی را تمیز کنیم؟

به طور کلی به میزان استفاده شما و تمیز بودن آب شهر شما دارد اما پیشنهاد ما این است که هر ۳ ماه یکبار برای تمیز کردن لباسشویی خود اقدام کنید.

تعمیرات تخصصی صامِکو سرویس

با متخصصان ما تماس بگیرید 📞

تعمیر یخچال فریزر و لباسشویی به تخصص و تجربه نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم تعمیرات خود را به تعمیرکاران مجرب صامِکو سرویس مشهد بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

تیم صامِکو سرویس مشهد با داشتن بهترین تکنسین­‌های تعمیر یخچال‌­فریزر و لباسشویی در برندهای مختلف و به صورت حضوری در خدمت همشهریان مشهدی می‌­باشد. تعمیر یخچال و لباسشویی در منزل خدمتی است که برای راحتی همشهریان عزیز از جانب ما ارائه می‌گردد.
خدمات ما دارای ضمانت بوده و در صورت نیاز به تعویض، از قطعات اصلی شرکتی استفاده می­‌شود. قطعات اصلی از نمایندگی مجاز یخچال و لباسشویی (از تمام برندها) در مشهد و در صورت نیاز از شرکت اصلی تهیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *