آیا تا به حال از خود پرسیده اید “علت صدای یخچال چیست؟“. سر و صدا‌های آرام یخچال یا به قول گفتنی زمزمه‌های یخچال نشان دهنده کارکرد صحیح دستگاه و سرد شدن مواد غذایی شماست. اما گاهی اوقات، صدای یخچال از حالت طبیعی خارج شده و دستگاه صداهای نامناسبی از خود بروز می‌دهد.

در این حالت موتور یخچال باید عیب‌یابی و در صورت لزوم تعمیر شود. در این مقاله به بررسی دلایل صدای زیاد یخچال خواهیم پرداخت و راه‌های رفع آن را به شما خواهیم گفت.

قبل از اینکه سعی کنید یخچال خود را عیب‌یابی و تعمیر کنید، آن را از برق جدا کنید. تعمیر قطعات الکترونیکی نیاز به تخصص بالایی دارد پس اگر احساس می‌کنید که ممکن است صلاحیت تعمیر یک قطعه خاص یا تشخیص مشکل را نداشته باشید، می‌توانید از یکی از متخصص‌های صامکو سرویس مشهد کمک بگیرید. تعمیر یخچال در منزل مشهد

دلیل صدای تق تق یخچال

شنیده شدن صدای تق تق از یخچال می‌تواند چندین دلیل داشته باشد. اگر صدای تق تق شنیده شده کم است ممکن است علت صدای یخچال کارکرد کمپرسور یا فن کندانسور باشد. اما اگر صدای تق تق شدید باشد، به احتمال زیاد صدا ناشی از مخزن تخلیه، تیغه‌های فن کندانسور، تایمر یخ‌زدایی یا کمپرسور است.

قبل از هر کاری اطمینان حاصل کنید که علت صدای یخچال تکان خوردن ظروف داخل یخچال نباشد. همچنین بررسی کنید که صدای تق تق ناشی از یخساز دستگاه نباشد. اگر یخچال شما یخساز داشته باشد، ممکن است گاهی اوقات صدای تق تق از یخچال شنیده شود. دلیل این صدا یخ‌زدگی خط آب است، خط آب یخچال باید یخ‌زدایی شود تا مشکل حل شود. همچنین فشار بیش از حد آب نیز ممکن است باعث لرزش یخساز شود.

خراب شدن ظرف تخلیه

تشت تخلیه یا سینی آب، آبی را که از سیم پیچ‌های کندانسور میچکد را جمع آوری می‌کند و آب جمع شده به لطف گرمای موتور کمپرسور و کویل‌های کندانسور تبخیر می‌شود. اگر صدای تق تق از پایین یخچال می‌آید، ممکن است خرابی ظرف تخلیه، علت صدای یخچال باشد.

با گذشت زمان، لرزش‌های مداوم یخچال می تواند باعث خارج شدن ظرف تخلیه از جای خود شده و باعث لرزش آن شود. همچنین گیره‌های ظرف تخلیه نیز می‌توانند فرسوده شوند و باعث ایجاد مشکل شوند. اگر علت صدای یخچال، تشت تخلیه دستگاه باشد، رفع آن نسبتاً آسان است.

تنها کاری که لازم است انجام شود، تعویض ظرف تخلیه است. ظرف تخلیه در پایین یخچال قرار دارد که معمولاً با برداشتن توری جلویی قابل دسترسی است.

کثیف شدن پره های فن کندانسور

فن کندانسور یخچال از هوای بیرون برای خنک کردن کویل‌های کندانسور و کمپرسور استفاده می کند. فن کندانسور که در بیشتر یخچال‌ها در زیر یخچال و در سطح زمین قرار دارد، می‌تواند پوشیده از گرد و غبار و زباله شود که باعث ایجاد صدای تق تق یا وزوز یخچال می‌شود. اگر فن کندانسور و کویل‌ها با گرد و غبار و زباله پوشانده شوند، دمای یخچال اغلب گرم‌تر از حد معمول می‌شود و ممکن است یخچال مرتباً خاموش شود.

فن و کویل کندانسور باید هر شش ماه تا یک سال تمیز شوند. برای دسترسی به فن کندانسور، باید یخچال را بیرون بکشید و پنل دسترسی عقب را بردارید. البته اگر یخچال شما دارای کویل کندانسور در پشت یخچال باشد، به احتمال زیاد فن کندانسور ندارد. متخصصین صامکو سرویس مشهد با بهترین کادر خدمات، سرویس یخچال فریزر شما را انجام می‌دهند.

برای بررسی فن کندانسور به این صورت عمل کنید:

  • اتصال یخچال به برق را قطع کنید.
  • یخچال را جابجا کنید تا بتوانید به پنل عقب دسترسی داشته باشید.
  • پنل عقب را باز کنید و فن کندانسور را پیدا کنید.
  • فن کندانسور را تمیز کنید. برای تمیز کردن کویل‌های کندانسور می توان از جاروبرقی با برس، یا برس تمیز کننده کویل کندانسور استفاده کرد.
  • تیغه‌های فن را به دقت بررسی کنید. حتی اگر یکی از تیغه‌های فن کمی آسیب دیده باشد، حتما باید تعویض شود.
  • بررسی کنید که تیغه فن شل نباشد یا با پنل تماس نداشته باشد. تماس تیغه فن با پنل می‌تواند باعث ایجاد صدای تق تق شود.

خرابی تایمر یخ زدایی

 تایمر یخ‌زدایی در یخچال شما، موتورهای کمپرسور و فن اواپراتور را خاموش می کند تا یخچال از شر یخ زدگی خلاص شود. با گذشت زمان، تایمر یخ‌زدایی ممکن است شروع به تولید صدای تق تق کند. اگر تایمر از کار بیفتد، ممکن است صدای خراشیدن یا تیک تاک ایجاد کند و باعث ایجاد یخ‌زدگی روی کویل‌های اواپراتور شود. تنها راه برای حل این مشکل تعویض تایمر یخ‌زدایی است.

در اکثر یخچال‌ها، شما به طور معمول به جعبه کنترل دما یا ترموستات داخل یخچال دسترسی خواهید داشت. اما در مدل‌های قدیمی، تایمر یخ‌زدایی ممکن است پشت صفحه کنترل باشد. تعمیر یا تعویض تایمر یخ‌زدایی کار پیچیده‌ای است و حتما باید این کار را به یک متخصص آموزش دیده واگذار کنید. پیشنهاد ما این است که برای تعمیر یخچال خود از خدمات صامکو سرویس مشهد استفاده کنید.

شاید این مطلب هم برای شما جالب و کاربردی باشد: آنچه باید در مورد خرابی ­‌های یخچال فریزر بدانیم

خرابی کمپرسور (موتور یخچال)

کمپرسور یخچال، مبرد را به وسیله کویل‌های کندانسور و کویل های اواپراتور پمپ می کند. کمپرسور ممکن است هنگام روشن و خاموش شدن در طول روز صدای تق تق ایجاد کند. با این حال، اگر صدای یخچال بیش از حد باشد، احتمالاً علت صدای یخچال از کار افتادگی کمپرسور است و ممکن است به زودی نیاز به تعویض داشته باشد.

تعویض کمپرسور معمولاً تا حدی پر‌هزینه است به حدی که گاهی اوقات خرید یک یخچال جدید می‌تواند مقرون به‌صرفه‌ تر از تعویض کمپرسور باشد. البته اگر در مشهد زندگی می‌کنید می‌توانید با اطمینان خاطر کامل و در اسرع وقت در منزل خود از خدمات ما استفاده کنید. تعمیر یخچال در منزل یکی از خدمات صامکو سرویس مشهد است.

متأسفانه، اگر کمپرسور صدای تق تق بدهد ممکن است مجبور شوید یک یخچال نو تهیه کنید تا مشکل حل شود. تنها خبر خوب این است که کمپرسور قطعه مقاومی است و حتی درصورت خرابی همچنان می‌تواند برای مدت معقولی به کار خود ادامه دهد. مدت زمانی که یخچال به کار خود ادامه می‌دهد و اینکه آیا باید کمپرسور را تعویض کنید به سن یخچال بستگی دارد. اگر یخچال شما به پایان عمر ۱۰ – ۱۵ ساله خود نزدیک می‌شود، جایگزین کردن یخچال به احتمال زیاد گزینه بهتری است.

اگر تمایل دارید درباره کمپرسور (موتور) بیشتر بدانید حتما این مطلب را مطالعه کنید: ۱۲ دلیل برای داغ شدن موتور یخچال

صدای ویبره یخچال

در برخی از موارد علت صدای یخچال، می‌تواند لرزش یا ویبره یخچال باشد. ویبره یخچال چیز غیر معمولی نیست اما با این حال می تواند یک چیز بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص اگر سر و صدای یخچال روز به روز بلندتر شود. اما سوال اینجاست که چه چیزی باعث لرزش یخچال می شود؟ و مهم‌تر از آن، چگونه آن را متوقف کنید؟

در زیر مهمترین دلایل لرزش یخچال را آورده ایم:

  • خراب شدن کمپرسور
  • کثیف بودن کویل‌های کندانسور
  • آسیب دیدن یا خراب شدن یخساز
  • قدیمی بودن یخچال

رفع مشکل لرزش یخچال گاهی می‌تواند یک راه‌حل ساده داشته باشد، و گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده یک مشکل بزرگتر باشد. راه‌حل تعمیر ویبره یخچال بستگی به دلیل لرزش یخچال شما دارد.

شایع ترین دلیل لرزش یخچال خرابی کمپرسور است. لرزش کمپرسور یک امر بسایر عادی است اما لرزش یخچال زمانی خطرناک می‌شود که از حد معمول شدیدتر باشد. زمانی که لرزش یخچال بیش از حد باشد به این معنی است که موتور یخچال نیاز به بررسی دارد. به خاطر داشته باشید که هر صدایی که می شنوید نشانه خراب بودن یک قطعه نیست.

به هر حال، همه یخچال‌ها تا حدی صدا تولید می کنند. به عنوان یک قاعده کلی، یک یخچال قدیمی از یک دستگاه جدیدتر صدای بیشتری تولید می کند. همچنین این مورد را در نظر داشته باشید که یک یخچال معمولی می تواند تا ۲۰ سال عمر کند. گاهی بهترین گزینه خرید یک دستگاه جدید است.

تعمیرات تخصصی صامِکو سرویس

با متخصصان ما تماس بگیرید 📞

تعمیر یخچال فریزر و لباسشویی به تخصص و تجربه نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم تعمیرات خود را به تعمیرکاران مجرب صامِکو سرویس مشهد بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

تیم صامِکو سرویس مشهد با داشتن بهترین تکنسین­‌های تعمیر یخچال‌­فریزر و لباسشویی در برندهای مختلف و به صورت حضوری در خدمت همشهریان مشهدی می‌­باشد. تعمیر یخچال و لباسشویی در منزل خدمتی است که برای راحتی همشهریان عزیز از جانب ما ارائه می‌گردد.
خدمات ما دارای ضمانت بوده و در صورت نیاز به تعویض، از قطعات اصلی شرکتی استفاده می­‌شود. قطعات اصلی از نمایندگی مجاز یخچال و لباسشویی (از تمام برندها) در مشهد و در صورت نیاز از شرکت اصلی تهیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *