گاهی اوقات با خرابی‌هایی در یخچال فریزر مواجه می­‌شویم که دانستن علت خرابی به رفع عیب سریع‌­تر کمک می­‌کند و از تحمیل هزینه‌های بیشتر جلوگیری میکند. موارد و تعداد خرابی‌های یخچال فریزر متنوع است که برای فهمیدن عیب و نقص، باید همه آن موارد را حداقل بصورت مختصر و خلاصه بدانیم.

با ما همراه باشید تا آنچه باید در مورد خرابی ­‌های یخچال فریزر بدانیم را با متداول­‌ترین خرابی­‌های این وسیله­‌ی ضروری بررسی کنیم و اقدامات لازم در جهت رفع مشکل را به موقع انجام دهید. توجه داشته باشید که این علائم در یخچال و یخچال فریزر مشترک است.

خرابی ­‌های یخچال فریزر با توجه با برند مورد استفاده شما متنوع است که در زیر به مهم‌ترین آن موارد اشاره میکنیم.

یخچال­‌فریزر خنک نمی‌کند:

علت‌­های مختلفی وجود دارد که باعث عدم ایجاد سرما در یخچال­‌فریزر می­شود. خرابی یا از کار افتادن موارد زیر مهم‌ترین دلایل می­‌باشند:

✅ لاستیک درب
✅ شارژ گاز
✅ ترموستات
✅ کمپرسور
✅ خرابی فن

موارد فوق با بررسی توسط تکنسین و عیب­‌یابی، قابل رفع می­باشد. البته توجه داشته باشید که از بین خرابی‌های یخچال فریزر، ترموستات و ناقص بودن شارژ گاز شایع­ترین دلیل خنک نشدن یخچال می­باشد. جهت اطلاع از هزینه گاز یخچال در مشهد با ما تماس بگیرید.

یخ­ساز یخچال­ فریز یا ساید یخ نمی‌سازد:

اگر این مشکل را در یخچال مشاهده کردید، در صورتی که یخ­ساز، داخل یخچال یا ساید شما قرار دارد، قطعا نیاز به تعمیر توسط تعمیرکار دارد. گرچه وجود یخساز در خارج از یخچال هم دلیلی بر عدم نیاز به تعمیرکار نیست اما گاهی با کمی تبحر ممکن است بتوانید خودتان مشکل را برطرف کنید.

روشن شدن آلارم فیلتر تصفیه آب:

دلیل اصلی این خرابی تمام شدن عمر فیلتر یخچال می­باشد. بهتر است فیلتر داخل و پشت همزمان تعویض شوند. تعویض به موقع فیلتر ضرورت دارد چراکه فیلتر تصفیه آب ۳ کار مهم انجام می­دهد:

۱: طعم آب را مانند آب‌معدنی می­کند.
۲: آب را آنتی­‌باکتریال می­کند.
۳: به نیترات را اضافه می­کند.

عمل انجماد در فریزر بخوبی انجام نمی‌­شود:

عدم انجماد در فریزر دلایل مختلفی دارد. از مهم­ترین این دلایل می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

✅ لاستیک درب
✅ خرابی فن
✅ ترموستات
✅  شارژ گاز
✅ کمپرسور
✅ خرابی دیفراست (اگر یخچال دارای دیفراست است)

داغ شدن بالای موتور یخچال:

یکی دیگر از خرابی ­‌های یخچال فریزر داغ شدن موتور یخچال است. این گرما تا ۷۰درجه مشکلی ندارد. اما اگر این مقدار بیشتر شود، فیوز محافظ موتور، یخچال را خاموش می­کند.
عیب­‌یابی و علت دقیق داغ شدن موتور به عوامل زیادی بستگی دارد که بهتر است توسط تکنسین ماهر مورد بررسی قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با داغ شدن موتور یخچال، می‌توانید مقاله: ۱۲ دلیل برای داغ شدن موتور یخچال را مطالعه نمایید.

خرابی ­‌های یخچال فریزر - داغ شدن موتور

برفک زدن یخچال:

برفک زدن یخچال در یخچال فریزرهای دیفراست طبیعی است ولی در یخچال فریزرهای نوفراست المنت مشکل دارد و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. این مشکل هم در خرابی ­‌های یخچال فریزر زیاد دیده می‌شود.

این مورد بستگی به نوع یخچال دارد. توضیح اینکه، برفک در یخچال فریزرهای دیفراست طبیعی‌ست اما در یخچال فریزرهای نوفراست برفک زدن بخاطر اشکال در المنت است.

نشت آب به صورت قطره‌­ای از قسمت آبریز:

دلیل نشت آب از آبریز یخچال ساید شما: سوختن شیر برقی یخچال
توجه داشته باشید که مدل­های جدید یخچال، آبریز یا همان دیسپنسر دارند. مثل اکثر مدل­های ساید که علاوه بر آبریز، مجهز به یخ ریز هم هستند.

رفع ایراد در یخچال‌هایی که آبریز ساده دارند، یعنی یخچال دارای مخزن است، به راحتی امکان­پذیر است. به این­صورت که زمانی که متوجه نشت آب شدید، شیر زیر مخزن را باز کنید و اقدام به تعویض اورینگ و واشر نمایید و مخزن را با آب پر کنید.

اما در یخچال‌های ساید بای ساید فرق دارد. بیشتر یخچال­‌های ساید شلنگ ورودی آب دارند و بصورت خودکار مخزن را از آب پر می­‌کند. ضمنا این مدل­ها فیلتر تصفیه آب هم دارند.

توجه: نشت آب به شکل قطره قطره دلیل بر ایراد شیربرقی یخچال است. در این حالت پیستون شیربرقی بخوبی عمل نمیکند و تنها چاره­‌ی رفع مشکل، تعویض شیربرقی است. در هنگام تعویض قطعه، حتما از قطعات شرکتی و اصلی استفاده نمایید.

کم فشار بودن آب آبریز یخچال:

اگر از میزان فشار آب منزل اطمینان دارید، (یعنی فشار خوب است) با عوض کردن فیلتر آب یخچال، ایراد برطرف می­شود. اما اگر فشار آب منزل پایین است، ابتدا پیدا کردن علت پایین بودن فشار آب و رفع مشکل کمبود فشار لازم است.

سر و صدای غیر معمول در یخچال:

علت صدا در یخچال در هنگام کار کردن دلایل مختلفی دارد من جمله: لق یا خرابی پایه­‌های موتور، پایه‌های فن و شل بودن قطعات متحرک دیگر که اگر قابل تعمیر نباشند باید تعویض شوند.

یخچال روشن نمی­شود:

چند مورد از مهم­ترین موارد که باید بررسی شود:

۱: شاید برق به یخچال نمیرسد. دوشاخه و سیم را بررسی کنید.
۲: ممکن است ایراد از ترموستات باشد.
۳: خرابی اورلود.
۴: خراب شدن موتور یخچال

اتومات یخچال کار نمی­کند:

این مشکل نیاز به دقت بیشتری دارد و موارد مختلفی باید با دقت بررسی شود. لذا زمانی که اتومات کار نکرد، (یعنی روشن و خاموش شدن اتوماتیک یخچال) به صورت کلی بررسی به دو قسم تقسیم می­شود که در بعضی موارد مشکل، مشترک است:

۱. یخچال‌های دارای ترموستات
۲. یخچال‌های دارای صفحه نمایشگر

یخچال‌های دارای ترموستات:

🔹دررفتن لوله­ی بلو از جای خود.
🔹تنظیم نبودن ترموستات.
🔹خرابی لاستیک درب یخچال.
🔹کم بودن گاز در یخچال که باید شارژ شود.
🔹خرابی فن یخچال که باید تعمیر یا تعویض شود.
🔹زیاد بودن مقدار برفک در اپراتور.
🔹دلایل دیگری که باعث سرد شدن می­شوند.

یخچال‌های دارای صفحه نمایشگر: (تنظیم از طریق نمایشگر)

🔹خرابی سنسور دمای یخچال.
🔹خرابی برد الکترونیکی یخچال.
🔹خرابی لاستیک درب یخچال.
🔹خرابی فن یخچال که باید تعمیر یا تعویض شود.
🔹زیاد بودن مقدار برفک در اپراتور.
🔹دلایل دیگری که باعث سرد شدن می­شوند.

علت یخ زدن مواد غذایی در یخچال

محتویات داخل یخچال یخ زده و سرما زیاد است:

دلیل انجماد مواد غذایی در یخچال:

🔹خراب بودن ترموستات یخچال
🔹در رفتن لوله بالب از جای خود
🔹اتصال اشتباه سیم­های ترموستات
🔹خرابی سنسور یخچال
🔹معیوب بودن سیم­‌های رابط یا اتصال سیم‌­های لامپ و یا اتصال بدنه در ترموستات و موتور یخچال

برق داشتن بدنه یخچال:

ممکن است با دست زدن به بدنه یخچال برق ضعیفی را احساس کنید. برق داشتن بدنه یخچال دلایل مختلفی دارد که اگر برطرف نشود، باعث مشکلات دیگری می­شود. در مرحله اول شاید نیاز به تعمیر یخچال نداشته باشیم و بتوانیم با بررسی چند مورد مشکل را رفع کنیم.

در زیر چند مورد مهم جهت بررسی را ذکر میکنیم:

🔹ممکن است سیم‌­های رابط مشکل داشته باشد.
🔹احتمالا سرپیچ لامپ داخل یخچال اتصال بدنه دارد.
🔹موتور یا ترموستات را بررسی کنید که اتصال بدنه نداشته باشد.
🔹نصب اشتباه سیم ارت هم می­تواند باعث بروز این مشکل شود.

چگونه میتوان ایراد برق‌­دار بودن بدنه را برطرف کرد؟

اولین کاری که لازم است انجام دهیم این است که سیم برق یخچال را از پریز جدا کنیم. در مرحله بعد باید رله استارت و اورلود را از موتور جدا کنیم. حالا سیم برق را به پریز متصل می­کنیم و با اهم‌­متر؛ سرپیچ لامپ، ترموستات و قطعاتی که اشاره شد را تست می­کنیم تا محل اتصال را یافته و اقدامات لازم جهت رفع مشکل و اتصال بدنه را انجام دهیم.

صدای بالا و غیرعادی یخچال:

🔹وجود عیب در موتور یخچال.
🔹شل شدن اتصالات موتور به شاسی.
🔹ایجاد مشکل در فن.
🔹تراز نبودن یخچال.

 ایجاد صدا و خاموش شدن یخچال:

🔹خرابی رله استارت.
🔹انسداد مسیر گردش گاز یخچال.
🔹نیم­‌سوز شدن موتور یخچال.
🔹ضعیف بودن برق یا خرابی اورلود.

کار نکردن موتور یا صدای آزاردهنده و نداشتن سرما:

🔹خرابی رله استار.
🔹خراب بودن موتور یخچال.
🔹ایراد در کمپرسور یا سیکل گردش گاز.
🔹رله استارت معیوب است.

همه چیز خوب کار می­کند اما لامپ داخل یخچال روشن نمی­شود:

🔹لامپ روشنایی سوخته است.
🔹اتصال لامپ به سرپیچ مشکل دارد
🔹سیم‌­کشی مربوط به لامپ ایراد دارد.

سرمای یخچال کم شده و طبیعی نیست:

🔹اگر یخچال مشکل دیگری نداشته باشد، مثل نشتی گاز مبرد یا نیم‌سوز شدن موتور یا فن و… ممکن است درجه ترموستات به درستی تنظیم نشده باشد.

با اینکه موتور کار می­کند اما سرمای یخچال کم است:

🔹این مشکل بیشتر زمانی رخ می­دهد که فاصله کندانسور با دیوار کم است. فاصله پشت یخچال را با دیوار به اندازه‌ای تنظیم کنید که گردش هوا در قسمت پشت یخچال به راحتی صورت پذیرد.

یخ زدگی کامل بعضی از قسمت­‌های اپراتور:

🔹ممکن است در شبکه گاز یخچال نشتی وجود داشته باشد یا مقدار گاز کم شده باشد که نیاز به شارژ دارد.
🔹اگر لوله‌­های تریزون یخچال مسدود شده باشد، این مشکل بوجود می­‌آید.

ایجاد برفک در اپراتور یخچال:

🔹ورود رطوبت به یخچال یکی از دلایل بوجود آمدن برفک است. لذا اگر یخچال در جای گرم و مرطوب قرار بگیرد و درب یخچال مکرر باز و بسته شود، باعث ایجاد برفک می­شود.
🔹خراب بودن لاستیک­‌های دور درب یخچال یا از دست دادن حالت اصلی (یعنی دفورمه شدن) که باعث ورود هوای گرم و رطوبت به یخچال می­شود. در این حالت می­توانید با استفاده از سشوار و آب جوش، لاستیک­ها را به شکل و فرم اول برگردانید. در غیر این صورت یا پاره شدن باید تعویض شوند.
🔹ممکن است درب یخچال کامل بسته نمی­‌شود. بعداز بررسی لولاها، در صورت نیاز رگلاژ شوند.
🔹در نهایت سنسور دیفراست، ترموفیوز و المنت باید تست شوند.

یخچال­‌فریزر کار می‌کند اما اصلا سرما ندارد:

🔹گاز یخچال به علت نشتی کم شده و یا از بین رفته که نیاز به شارژ دارد. البته نشتی گاز سرماساز، جزء شایع‌ترین علت‌هاست و ممکن است علت‌های دیگری هم در بوجود آمدن این مشکل دخیل باشند.

جمع‌بندی:
در این مقاله به ایرادات مرسوم و شایع در یخچال پرداختیم که دانستن آن کمک زیادی به طول عمر دستگاه و نگهداری اصولی‌تر آن می‌کند. خرابی های یخچال فریزر همیشه در کمین این وسیله ضروری هستند و تنها راه کاهش صدمه به دستگاه و جلوگیری از ضرر مالی، بررسی دوره‌ای و منظم دستگاه می‌باشد.

تعمیرات تخصصی صامِکو سرویس

با متخصصان ما تماس بگیرید 📞

تعمیر یخچال فریزر و لباسشویی به تخصص و تجربه نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم تعمیرات خود را به تعمیرکاران مجرب صامِکو سرویس مشهد بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

تیم صامِکو سرویس مشهد با داشتن بهترین تکنسین­‌های تعمیر یخچال‌­فریزر و لباسشویی در برندهای مختلف و به صورت حضوری در خدمت همشهریان مشهدی می‌­باشد. تعمیر یخچال و لباسشویی در منزل خدمتی است که برای راحتی همشهریان عزیز از جانب ما ارائه می‌گردد.
خدمات ما دارای ضمانت بوده و در صورت نیاز به تعویض، از قطعات اصلی شرکتی استفاده می­‌شود. قطعات اصلی از نمایندگی مجاز یخچال و لباسشویی (از تمام برندها) در مشهد و در صورت نیاز از شرکت اصلی تهیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *