در این مقاله به نحوه تمیز کردن یخچال که یکی از کاربردی‌ترین وسائلی هست که در هر خانه‌ای یافت می‌شود می‌پردازیم. در این مراحل فرقی بین یخچال با یخچال‌فریزر نیست و استفاده از نام یخچال، مشترک بین یخچال و یخچال‌فریزر است. گرچه ممکن است یخچال‌فریزر به دقت بیشتری نیاز داشته باشد.

تمیز کردن یخچال به صورت استاندارد:

یکی از قسمت‌های مهم و حیاتی هر خانه‌ای، آشپزخانه می‌باشد. تمیزی و بهداشت آشپزخانه ارتباط مستقیم با سلامت افراد دارد. در این میان تمیز بودن یخچال به عنوان یکی از وسائل پرکاربرد آشپزخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید تمیز کردن یخچال را بصورت اصولی و صحیح انجام دهیم تا هم از فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کنیم و هم از آسیب رسیدن به دستگاه.

تمیز کردن یخچال کار سختی نیست. فقط کافی‌ست با توجه به مواردی که در ادامه می‌آید، بصورت منظم و دوره‌ای به نظافت و پاکسازی یخچال بپردازیم تا هم مانع ایجاد بوی نامطبوع شویم و هم از رشد و تکثیر باکتری‌ها و فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری کنیم.

مراحل تمیز کردن یخچال:

قبل از تمیز کردن یخچال، دوشاخ آن را از پریز جدا کنید یا جعبه برق اضطراری را خاموش کنید تا دچار برق گرفتگی نشوید.

۱. محتویات و مواد غذایی را از یخچال خارج کنیم:

اولین کاری که لازم است انجام دهیم، خارج کردن تمام مواد غذایی از یخچال می‌باشد. این کار را بهتر است وقتی انجام دهیم که مواد غذایی داخل یخچال کم است زیرا سریع‌تر انجام می‌شود و از خراب و فاسد شدن بعضی مواد غذایی حساس جلوگیری می‌کند.

در هنگام خارج کردن مواد، به تاریخ انقضای آن توجه کرده و در صورت مشاهده پایان تاریخ انقضاء، آن را دور بیندازیم تا از رشد باکتری‌ها و ایجاد مریضی جلوگیری کرده باشیم.

هنچنین غذاهایی که در یخچال مانده و قابل مصرف نیست را دور بریزیم و ظروف کثیف را بشوییم تا آلودگی‌ها از بین بروند. نهایتا بعداز تمیز کردن یخچال مواد غذایی سالم را دوباره به یخچال برگردانیم.

مواد غذایی که برای مدت طولانی و بیشتر از یک ساعت نباید از سرما دور باشند را تا تمیز شدن کامل یخچال، در جای خنک نگهداری کنیم. مثلا می‌توانیم در زیر کولر، داخل ظرف حاوی تکه‌های یخ یا اگر در فصل سرما هستیم، در بالکن و کنار پنجره و هوای آزاد قرار دهیم.

۲. تمیز کردن طبقات و قفسه‌ها:

برای تمیز کردن کامل و اصولی یخچال، لازم است که قفسه‌ها را از یخچال خارج کرده و با آب ولرم و مواد شوینده بشوییم و به صورت کامل خشک نماییم. خارج کردن قفسه‌ها کار آسانی‌ست و تقریبا در تمام یخچال‌ها مشابه است. اما اگر بعضی از قسمت به سختی جدا می‌شود، می‌توانید با اسپری و پارچه تمیز تا جایی که امکان دارد درزها و شیارها را تمیز کنید.

برای از بین بردن لکه‌هایی که به راحتی از بین نمی‌روند، به هیچ‌وجه نگران نباشید. شما می‌توانید از محلول آب گرم و آمونیاک استفاده کنید. ۱ واحد آمونیاک را با ۵ واحد آب گرم مخلوط کرده و قسمت‌های لکه‌دار یخچال و قفسه‌ها را با آن تمیز کنید.

تمیز کردن یخچال

انواع محلول‌های قابل استفاده برای تمیز کردن یخچال:

علاوه بر مورد بالا، همچنین می‌توانید از ترکیب ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین با یک چهارم لیوان آب داغ و یک لیوان سرکه سیب، برای پاک کردن لکه‌ها استفاده کنید. استفاده از خمیردندان هم برای از بین بردن لکه و چربی خوب است. نهایتا اگر مواد طبیعی کارساز نبود، می‌توانید از مواد شیمیایی استفاده کنید. توجه داشته باشید در مصرف مواد شیمیایی زیاده‌روی نکنید که باعث آسیب رساندن به یخچال می‌شود.

۳. تمیز کردن قسمت‌های داخلی یخچال:

تمام قسمت‌های یخچال باید با دقت تمیز شوند. برای تمیز کردن قسمت داخلی درب یخچال و دیواره‌های یخچال هم می‌توانید از محلول‌های فوق استفاده نمایید. به هیچ‌وجه از مواد شیمیایی مثل صابون، اسپری پاک‌کننده یا مایع ظرفشویی برای داخل یخچال استفاده نکنید.

اگر نمی‌خواهید یخچالتان به خاطر استفاده از پاک‌کننده‌های طبیعی مثل سرکه، بوی سرکه بگیرد، می‌توانید از آب‌لیمو استفاده کنید. لیمو هم خاصیب پاک‌کنندگی بالا و هم رایحه‌ای مطبوع دارد. برای استفاده از پاک‌کننده لیمو، باید آب‌لیمو و آب ولرم را مخلوط کرده و با استفاده از اسپری، تمام قسمت‌های داخل یخچال را آغشته و بعداز مدت کوتاهی کاملا خشک کنیم.

۴. تمیز کردن واشر یخچال:

یکی از قسمت‌های مهم که ممکن است زیاد مورد توجه قرار نگیرد، واشرهای یخچال است که اتفاقا کثیفی زیادی به خود جذب می‌کند. این قسمت از یخچال حساسیت بالایی به مواد شوینده شیمیایی دارد و باید برای شستن آن از محلول آب و سرکه (نصف/نصف) استفاده شود. پارچه‌ای تمیز را آغشته به محلول کرده و سطح واشر را تمیز می‌کنیم.

۵. تمیز کردن قسمت‌های خارجی یخچال:

همانطور که تمیز کردن قسمت‌های داخلی یخچال مهم است، قسمت‌های خارجی هم اهمیت زیادی دارند و برای طول عمر و کارکرد بهتر یخچال، آن قسمت‌ها هم باید تمیز شوند.

تمیز کردن پشت یخچال

ابتدا با جاروبرقی گردوخاک را جذب و بعداز آن سطح خارجی یخچال را با محلول‌های گفته شده در این مقاله تمیز کرده و قسمت پشت یخچال را با پارچه‌ای مرطوب و به آرامی، از گرد و غبار و چربی‌های باقیمانده پاک نمایید. مواظب باشید به اتصالات فشار یا ضربه وارد نشود. در صورت فشار زیاد به اتصالات یا تمیز کردن غیراصولی، ممکن است باعث آسیب دیدن کنداسور و نشت گاز مبرد شود.

برای تمیز کردن اصولی یخچال (تمام قسمت‌ها) بهتر است بصورت سرویس دوره‌‌ای از متخصص و تکنسین استفاده نمایید. متخصصین سامکو سرویس مشهد در خدمت همشهریان عزیز مشهدی جهت ارائه خدمات شستشو و پاکسازی یخچال و یخچال‌فریزر شما می‌باشند.

۶. تمیز کردن سطوح آشپزخانه مرتبط با یخچال:

برای جلوگیری از انتقال کثیفی‌های آشپزخانه مثل کثافات دیوار و سقفِ نزدیک به یخچال، به اطراف و داخل یخچال، این سطوح هم باید تمیز شوند. برای از بین بردن کثیفی، چربی و گردوغبار این قسمت‌ها می‌توانید از مواد شوینده شیمیایی استفاده کنید. بعداز شستشو حتما سطوح را خشک نمایید.

۷. از فیلتر آب یخچال غفلت نکنید:

فیلتر آب و یخ یخچال از لوازم مصرفی هستند که دارای عمر مفید و مشخص می‌باشند و باید در موعد معین تعویض شوند تا وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهند. این وسیله نهایتا باید هر ۶ ماه یکبار تعویض شود تا باعث تغییر بو و مزه آب نشود. تعویض فیلترها بهتر است توسط تعمیرکار و افراد متخصص انجام شود.

فیلتر آب یخچال

۸. تمیز کردن بطری‌ها، شیشه‌ها و مواد غذایی:

تمام لوازمی که داخل یخچال بوده و بیرون آورده‌ایم نیاز به تمیز شدن دارد. حداقل کار ممکن، استفاده از پارچه مرطوب در پاک کردن سطح آنها می‌باشد. مواردی که نیاز به شستشو دارد هم با آرامی شسته شود.

۹. خشک کردن طبقات و قفسه‌ها:

قبل از قرار دادن قفسه‌ها یا ظروف دیگر در یخچال، باید کاملا خشک شوند. بهتر است با پارچه‌ای تمیز و آغشته به محلول آب و سرکه (ترکیب مساوی) عمل خشک کردن را انجام دهیم. همچنین می‌توانید برای خشک کردن قسمت‌های مختلف یخچال از روغن لیمو، روغن معدنی یا لوسیون بدن استفاده کنید.

۱۰. برگرداندن مواد غذایی و بطری‌ها به یخچال:

در نهایت بعداز تمیز شدن و اطمینان از خشک شدن تمام قسمت‌ها نوبت به بازگرداندن مواد غذایی به داخل یخچال می‌رسد. حالا طبقات را در جای خود قرار داده و مواد غذایی و بطری‌های تمیز شده را بعداز بررسی تاریخ انقضا به یخچال برگردانید.

حتما با نظم مخصوصی مواد را داخل یخچال بچینید تا هم دسترسی به مواد غذایی راحت‌تر باشد و هم بتوانید سریع‌تر مواد غذایی را پیدا کنید که در نتیجه مدت باز بودن درب یخچال کاهش داشته و باعث طولانی‌تر شدن عمر دستگاه می‌شود.

برای دسته‌بندی راحت‌تر می‌توانید داروها را در جایی مشخص، لبنیات را در مکان دیگر، سبزیجات را مثلا در طبقات پایین و… قرار دهید. همچنین استفاده از سبد برای پارتیشن‌بندی داخل یخچال توصیه می‌شود. هیچوقت مواد غذایی را بصورت فشرده و چسبیده به هم در یخچال نگهداری نکنید و گردش هوا بین محتویات یخچال را مسدود نکنید.

۱۱. تمیز نگه داشتن یخچال مهم‌تر است:

تا اینجا یخچال به طور کامل تمیز شد و این قلب تپنده آشپزخانه شما برای انجام وظیفه سرحال شده است. اما تا نوبت بعدی که قرار است مجدد تمیز شود، باید در نگهداری این تمیزی بیشتر بکوشیم. تمیز نگه داشتن یخچال بین دوره‌های سرویس باعث افزایش بازدهی یخچال، پایین آوردن هزینه‌های تعمیر و سرویس و هدیه سلامتی به خانواده می‌شود.

با رعایت نکات زیر یخچالتان همیشه تمیز و خوشبو خواهد ماند:

📌مواد غذایی را بیش‌از سه ماه در یخچال نگهداری نکنید.
📌بصورت فصلی یخچال را بررسی کنید.
📌هرزمان لکه‌ای در یخچال دیدید، همان موقع آن را رفع کنید. باقی ماندن لکه، باعث سخت‌تر شدن حذف آن می‌شود.
📌از خوشبوکننده‌های خانگی برای یخچال استفاده کنید. خوشبوکننده‌ها یا بوگیرهایی مثل: قهوه، جوش شیرین، زغال مخصوص، نوشابه گازدار یا سودا، استفاده از عصاره های وانیل و اسطوخودوس، لیمو و… (زغال بوگیر با زغال پخت‌و‌پز فرق دارد). وانیل هم بوی خوبی دارد و برای بعضی‌ها خوشایند است. اگر میخواهید با هربار باز کردن درب یخچال بوی خوش وانیل به مشامتان برسد، میتوانید مقداری وانیل را داخل یخچال قرار دهید.

یک پیشنهاد ویژه:

هر دو هفته یکبار پنبه‌ای را به عصاره وانیل، روغن درخت چای، اسطوخودوس و لیمو آغشته کنید و آن را در پشت فریزر قرار دهید.

جمع‌بندی و خلاصه:

برای تمیز کردن یخچال و بهره‌وری بیشتر از آن، به طور خلاصه موارد زیر را مد نظر داشته باشید.

کار را به موقع انجام دهید و به تاخیر نیندازید.

مثلا اگر لکه‌ای در یخچال ایجاد شد، سریعا آن را برطرف کنید که کار سخت‌تر نشود

از سفیدکننده‌های شیمیایی استفاده نکنید.

استفاده از سفید‌کننده‌ها باعث صدمه به قطعات داخلی یخچال شده و در صورت نفوذ به مواد غذایی، باعث مسمویت و آسیب به سلامتی می‌شود.

وقتی یخچال به برق متصل است آن را تمیز نکنید.

تمیز کردن یخچال متصل به برق می‌تواند خطرناک و حادثه‌آفرین باشد. خصوصا قسمت پشت یخچال و کندانسور

تمیز کردن را با دقت انجام دهید.

یخچال‌ها می‌توانند کپک و باکتری زیادی داشته باشند. بسته به روش زندگی و حجم موادغذایی داخل یخچال و نوع ماده غذایی، تمیز کردن متفاوت خواهد بود.

موادغذایی که تاریخ انقضاءشان رسیده را بررسی کنید.

اگر تاریه انقضا به پایان رسیده، حتما آن را از یخچال خارج کرده و دور بیندازید. اگر می‌خواهید از ظرف آن مجدد استفاده کنید، حتما آن را کامل تمیز کنید.

تعمیرات تخصصی صامِکو سرویس

با متخصصان ما تماس بگیرید 📞

تعمیر یخچال فریزر و لباسشویی به تخصص و تجربه نیاز دارد. پیشنهاد می‌کنیم تعمیرات خود را به تعمیرکاران مجرب صامِکو سرویس مشهد بسپارید و از خسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

تیم صامِکو سرویس مشهد با داشتن بهترین تکنسین­‌های تعمیر یخچال‌­فریزر و لباسشویی در برندهای مختلف و به صورت حضوری در خدمت همشهریان مشهدی می‌­باشد. تعمیر یخچال و لباسشویی در منزل خدمتی است که برای راحتی همشهریان عزیز از جانب ما ارائه می‌گردد.
خدمات ما دارای ضمانت بوده و در صورت نیاز به تعویض، از قطعات اصلی شرکتی استفاده می­‌شود. قطعات اصلی از نمایندگی مجاز یخچال و لباسشویی (از تمام برندها) در مشهد و در صورت نیاز از شرکت اصلی تهیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *